? ??????????????Christmas Tree? ????? ?? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??8 Grabs Today. 298 Total Grabs. ??????
Preview?? | ??Get the Code?? ?? ???????????????????????????The Gift? ????? ?? ???Rating: 4.3 (26 Ratings)??6 Grabs Today. 19772 Total Grabs. ??????Preview?? | ??Get the Code?? ?? ? BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS ?

Friday, December 25, 2009

Bahan Bantu Mengajar (BBM)

Bahan Bantu Mengajar??

Kamus mendefinisikan bahan sebagai sesuatu atau beberapa benda yang digunakan untuk menghasilkan sesuatu atau untuk sesuatu tujuan. Bahan juga berkaitan dengan hal-hal yang akan dibincangkan seperti dalam pengajaran dan pembentangan. Kamus Longman Dictionary of Contemporary English telah memberikan definisi bahan sebagai “information from which a (written) work is to be produced”. Pada asasnya, perkataan bahan dapat diertikan sebagai merangkumi sebagai segala benda, alat, maklumat dan media yang dapat memenuhi sesuatu tujuan dan bahan.

Oleh itu, bahan bantu mengajar merupakan bahan sokongan yang dapat membantu keberkesanan proses pengajaran dan pembelajaran selain cara penyampaian isi pelajaran secara konvensional. Guru memainkan peranan penting dalam menentukan bahan bantu mengajar yang berkesan.

Keberkesanan bahan bantu mengajar yang dipilih mampu mempengaruhi minat murid-murid untuk meneruskan tumpuan terhadap proses pengajaran dan pembelajaran. Bahan-bahan pengajaran dan bahan bantu mengajar ada berbagai-bagai. Bahan-bahan itu mungkin dalam bentuk buku, carta atau slaid yang dipancarkan pada layar dan sebagainya yang merupakan bahan yang menyokong penyampaian pembelajaran.

0 comments: